خشکی پوست و درمان آن
نوشته شده توسط : پلیکا

خشکی پوست در فصل سرما:درمان و علت

حتی افرادی که پوست های مختلط دارند نیز مصرف مرطوب کننده های فاقد چربی باید استفاده کنند و سالمندان و افرادی که پوست های بیش از حد حساس و خشکی دارند از انواع مرطوب کننده های پمادی که بدون عطر و رنگ هستند استفاده کنند. نکته: به افراد دارای پوست خشک توصیه می شود در فصل سرما، فواصل استحمام را بیشتر کنند، زیرا استحمام روزانه و استفاده بیش از حد از مواد شوینده مانند صابون موجب تشدید خشکی پوست می شود. - موقعی که در خارج از منزل هستید، حتماً از کرم ضدآفتاب استفاده کنید، مخصوصا در ارتفاعات و کوهها، زیرا در این اماکن، بیشتر در معرض اشعه ماورای بنفش نور خورشید خواهید بود.

- به خاطر داشته باشید که حمام طولانی با آب خیلی داغ سبب از بین رفتن چربی طبیعی پوست میگردد لذا به شما توصیه می کنیم تا باآب گرم، نه داغ درزمانی کمتر از ۱۵ دقیقه دوش بگیرید. - اگر آب بدن شما کاهش یابد، در تشدید خشکی پوست موثر است لذا به شما توصیه می کنیم تا آب بیشتری مصرف نمایید و حداقل روزانه ۲ لیتر مایعات مصرف نمایید. - برای پیشگیری از خشکی شدید دستها در خانه، استفاده از دستکش ظرفشویی با لایه نخی داخلی و استفاده از دستکش نخی یا چرمی در خارج از خانه توصیه می شود. - بعد از هر بار حمام و استفاده از شوینده مناسب و خشک کردن پوست تا هنوز مقداری رطوبت روی پوست هست از مرطوب کننده ها استفاده کنید.

- در افراد مبتلا به اگزما، خشکی پوست شدید می تواند منجر به فعال شدن این بیماری شود و باعث قرمزی، ترک خوردگی و التهاب پوست گردد. - مواد دارای کافئین مثل قهوه و کولا را به میزان کم مصرف کنید، زیرا کافئین باعث کاهش آب بدن و پوست و در نتیجه خشکی آن میشود. خشکی دست یکی از مشکلات پوستی آزار دهنده است که در صورت عدم توجه و رسیدگی به آن، می تواند به یک بیماری مزمن تبدیل شود. در افراد مسن، افرادی که در مناطق خشک و کم رطوبت زندگی می کنند و افرادی که دائما دوش می گیرند، خشکی پوست بیشتر است. روغن زیتون باعث میشود پوست مرطوب شود (اگر وان حمام ندارید، میتوانید کمی روغن زیتون به پوست خود بمالید).

 

درمان خشکی پوست در تابستان

هر نوع از مراقبت پوستی که انجام دهید باز هم پاکسازی روزانه پوست پایه و اساس داشتن پوستی سالم و زیباست! تحت هر شرایطی! شستشو روزانه پوست با فیس براش کیوت اسکین ۶ برابر موثرتر از شستشوی دستی می‌باشد و باعث پاک شدن کامل منافذ از آلودگی ها، چربی ها، کثیفی و بقایای آرایشی قبل از آسیب رساندن آنها به پوستتان می‌شود.

شستشوی روزانه پوست‌های خشک و حساس با براش ابریشمی این محصولات موجب حداکثر پاکیزگی و حداقل تحریک سطحی پوست می‍شود و این برای خانم‌هایی که به دنبال داشتن پوست سالم‌تر، بهتر و ظاهری شاداب‌ترند ویژگی فوق‌العاده‌ای است.

 

پیشگیری از خشکی پوست در فصول سرد سال

رعایت نکات حمام کردن مثل استفاده از آب ولرم و کوتاه کردن مدت حمام و همچنین استفاده از لوسیون‌های مرطوب کننده بعد از حمام نیز به رفع خشکی پوست کمک می‌کند. در این مقاله به بررسی این مطلب می‌پردازیم که چرا در فصول سرد سال، پوست افراد خشک می‌شود و برای جلوگیری و درمان آن چه اقداماتی می‌توانیم انجام دهیم. پس در یک جمع بندی می‌توانیم بگوییم؛ برای افرادی که در زمستان دچار خشکی پوست می‌شوند، بهترین کار استفاده مکرر از کرم‌های مرطوب کننده است. هر چه دفعات مصرف مرطوب کننده بیشتر باشد بازگشت رطوبت پوست سریعتر انجام می‌شود و پوست زودتر به نرمی و لطافت قبلی خود برمی‌گردد.

با توجه به اینکه رطوبت پوست در تعادل با رطوبت هوا است، کاهش رطوبت هوا در فصول سرد سال باعث کاهش رطوبت پوست و خشکی پوست می‌شود. استفاده از لوسیون‌های مرطوب کننده بلافاصله بعد از حمام به بازگشت پوست به حالت طبیعی بسیار کمک می‌کند. در کنار آن استفاده از صابون ملایم و دستگاه بخور هم به بازگشت لطافت و نرمی پوست این افراد کمک می‌کند. بنابراین توصیه می‌کنیم، موقع حمام کردن از آب ولرم استفاده شود و مدت حمام حداکثر 10 دقیقه باشد. صابون‌های معطر یا صابون‌هایی که خاصیت ضدباکتری دارند هم برای این افراد مناسب نیست. آخرین نکته‌ای که باید افراد با پوست خشک رعایت کنند، افزایش رطوبت محیط زندگی شان است.

کرم‌های مرطوب کننده را می‌توان بسته به شدت خشکی پوست روزی چند بار استفاده کرد. افرادی که پوست خشک دارند بهتر است از صابون‌های ملایم و گلیسیرینه استفاده کنند. دومین نکته‌ای که باید افراد با پوست خشک رعایت کنند، نحوه استفاده از حمام است. اولین و بهترین اقدام برای رفع خشکی پوست استفاده از کرم‌های مرطوب کننده است. با سرد شدن هوا و شروع فصول سرد سال، بسیاری از مردم دچار خشکی پوست می‌شوند. سومین نکته‌ای که این افراد باید مدنظر داشته باشند، انتخاب نوع صابون است. این کار به راحتی با گذاشتن دستگاه بخور در محل کار یا زندگی قابل انجام است. اصولاً لایه خارجی پوست حاوی 10% آب است که باعث نرمی و لطافت پوست می‌شود.

 

علت خشکی پوست و 13 درمان خانگی از بین بردن آن

استفاده از صابون‌های قوی، میزان رطوبت ها، تماس بیش از حد پوست با نور خورشید، اختلالات و کم کاری تیروئید، بیماری دیابت و استفاده از بعضی داروها مثل دیورتیک ها، ضد اسپاسم ها، آنتی هیستامین ها می توانند در خشک شدن پوست دخیل باشند. اگر پوست خشک دارید، می توانید با کارهای ساده ای مثل استفاده از دستگاه بخور، کرم مرطوب کننده و کرم‌ ضد آفتاب مناسب و پیشنهادهای دیگری که در بالا خواندید، خشکی پوست خود را کاهش دهید. در میان درمان های خانگی برای خشکی پوست بدن، استفاده از روغن بادام نیز گزینه ای است که امتحان اش ارزشمند است؛ زیرا این روغن منبعی عالی برای ویتامین E به شمار میرود.

نصف قاشق چایخوری روغن بادام را در یک لیوان پر شیر ولرم هم بزنید و در شب و قبل از خواب پوست تان را با این مخلوط شستشو بدهید و بعد از خشک شدن آن بر روی پوست بخوابید. برای استفاده از روغن نارگیل برای تسکین خشکی پوست بدن به انجام آماده سازی های پیچیده نیاز نیست، یعنی لازم نیست این روغن را با مواد دیگر ترکیب کنید. پوست خشک چیست و چطور درمان می‌شود؟ در این مطلب روش‌های خانگی برای رفع خشکی پوست معرفی شده است که می تواند به شما برای رفع خشکی پوست کمک کند. خشکی پوست ممکن است به بیماری‌های دیگر پوستی یا بیماری‌هایی مانند دیابت، کم کاری یا پرکاری تیروئید، سندرم شوگرن و سوء تغذیه مربوط باشد.

اگر پوستتان به شدت خشک و مزمن است حتماً با پزشک متخصص مشورت کنید تا مطمئن شوید به بیماری های پوستی ای که در بالا ذکر شد، مبتلا نیستید. در این مخلوط یک نسبت از روغن کرچک و سه نسبت از روغن زیتون را با هم مخلوط کرده و بر روی پوست صورت و دیگر قسمت های خشک پوست بمالید. روغن بادام فواید بسیاری خوبی برای پوست و زیبایی دارد، حال برای رفع خشکی پوست نیز از این روغن به همراه شیر گرم استفاده می کنند. جهت کسب بهترین نتایج از روغن بادام، می توانید پیش از خواب، یک لیوان محلول شیر گرم و یک قاشق چای خوری روغن بادام نوش جان کنید. اگر نوع پوست شما پوست خشک است و می خواهید خشکی پوست را برطرف کنید این مطلب برای شماست، در ادامه با زوم لایف همراه باشید.

فقط یک قاشق غذاخوری گلیسیرین را با یک قاشق غذاخوری گلاب و چند قطره آبلیمو مخلوط کنید و بر روی پوست صورت و نحوای خشک بمالید.

چند توصیه کلیدی برای درمان خشکی پوست صورت و بدن

خشکی پوست و متعاقبا خارش و ایجاد ترک های سطحی و گاها با درجه بیشتر در محل خشکی پوست از جمله مهم ترین بیماری های پوست در زمستان به حساب می آیند و از جمله شایع ترین عوامل مراجعه بیماران به خصوص کودکان و سالمندان به متخصصین پوست می باشد. مواد غذایی تامین کننده چربی مناسب: به شما توصیه می شود که روزانه یک تا دو قاشق غذاخوری روغن گیاهی  از قیبل روغن زيتون، روغن ذرت و سایر مواد غذایی حاوی چربی مانند سويا و آجیل مصرف کنید. وسواس را کنار بگذاریم: وسواس تمیزی و شستشو باعث می شود که مکررا دست و صورت را با آب و مواد شوینده بشویید که خشکی پوست ناشی از تماس زیاد با آب و صابون و سایر مواد شوینده ایجاد می شود.

کرم های ضدآفتاب استاندارد استفاده کنید: به شما توصیه می شود که کرم های ضد آفتاب با SPF (عامل محافظت کننده در برابر آفتاب) مناسب و مرطوب کننده بر روی پوست خود بمالید. صابون مناسب انتخاب کنید: ترکیبات شیمیایی صابون ها با یکدیگر متفاوت است فلذا اگر بعد از استفاده از صابونی دچار خشکی پوست شدید بهتر است که صابونتان را عوض کنید. تنوع مصرف مواد غذایی داشته باشید: کمبود ویتامین هایی از قبیل آ, ب, ث, د می توانند بر لطافت و نرمی پوست اثر منفی بگذارند و خشکی و ترک های پوستی ایجاد کنند. کرم مرطوب کننده استفاده کنید: استفاده از کرم های مرطوب کننده باعث حفظ میزان رطوبت و آب سطح خارجی پوست می شود که در برطرف کردن خشکی پوست بسیار موثر است.

استفاده از لوسیون بدن: لوسیون بدن مایعی است که بر حفظ رطوبت پوست کمک می کند که بیشتر در افرادی که بعد از استحمام دچار خشکی پوست می شوند استفاده می شود. اگر شما از لوسیون بزرگسالان استفاده کرده اید و همچنان خشکی پوست دارید, می توانید از لوسیون بچه که مواد شیمیایی کمتری دارد استفاده کنید. استحمام با آب داغ ممنوع است: سعی کنید با آب ولرم استحمام کنید بدین دلیل که آب داغ ممکن است پوست را خشک و پوسته پوسته کند. دور از انتظار نیست که که گاهی انجام دادن بعضی از اقدامات هر چند جزیی می توانند کمک شایان توجهی در رفع خشکی پوست کنند. رژیم غذایی کافی, متنوع و سالم با تامین کردن ویتامین ها و عناصری مانند روی و سلنیوم از خشکی پوست جلوگیری می کند.

 

علت خشکی پوست صورت، بدن و دست و پا چیست؟

همچنین باید این موضوع را در نظر بگیرید که ضد آفتاب و سایر محصولات مراقبت از پوست که روی پوست خشک استعمال می‌کنید، حاوی عطرها و رنگ‌های تحریک ‌کننده نباشند، زیرا خشکی پوست، به‌ ویژه پوست خشک صورت، بیشتر از پوست طبیعی، توسط این عوامل تحریک می‌شوند. معمولاً مشاغلی که نیاز به کار در شرایط خیلی گرم یا سرد (کشاورزی / ماهیگیری)، استفاده مکرر از مواد شوینده (پزشکی / پرستاری / آرایشگاه) یا قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی (مکانیک / خدمات تمیزکاری) دارد، مشاغلی هستند که منجر به خشک شدن پوست می‌شوند. وقتی پوست خشک به درستی درمان نشود، این خشکی می‌تواند پیشرفت کند و بر شبکه رطوبت در لایه‌های عمیق پوست تأثیر منفی بگذارد؛ بنابراین، یک محصول مرطوب‌کننده‌ای که این وضعیت را نیز مرتفع می‌کند، می‌تواند به بهبود علائم خشکی پوست کمک کند.

تبخیر رطوبت و مواد مهمی که پوست را مرطوب نگه می‌دارند و به پر آب نگه داشتن پوست کمک می‌کنند، به دلیل کمبود این مواد رطوبت‌گیر (پیوند شوند با آب) است که به طور طبیعی در پوست رخ می‌دهد (عوامل طبیعی مرطوب‌کننده، NMF). کمبود رطوبت در داخل پوست می‌تواند به طرق مختلفی به وجود بیاید، از زبری معمولی پوست گرفته تا پوسته‌ پوسته شدن و ترک‌های کوچک و یا قرمزی، التهاب، سفتی مداوم و خارش پوست ممکن است ایجاد شود. در صورت تداوم این شرایط، شبکه‌های رطوبت در لایه‌های عمیق پوست ممکن است به خطر بیفتند و جریان طبیعی  رطوبت به لایه‌های فوقانی پوست را کاهش دهند و درنتیجه پوست بسیار خشک شود.

استفاده از محصولات ضد آفتاب برای پوست خشک، علاوه بر اینکه باید یک عامل محافظت کننده در برابر اشعه‌ی آفتاب، باید حاوی مواد آب‌رسان نیز باشد تا به آب‌رسانی به پوست کمک کند. بیشتر مرطوب‌کننده ها فقط برای بازگرداندن عملکرد سد سطحی پوست عمل می‌کنند و برای تأمین رطوبت لایه‌های بالایی پوست، به شبکه رطوبت زیرین پوست هم متکی هستند. در این شرایط، رطوبت رسانی به پوست از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود زیرا حفظ رطوبت پوست می‌تواند از ایجاد چین و چروک‌های بیشتر به‌ویژه در صورت جلوگیری کند. اولین مرحله در روند از دست دادن رطوبت، از بین رفتن لیپیدها یا چربی‌های سطح پوست است که برای جلوگیری از تبخیر آب، مانعی طبیعی بر روی پوست ایجاد می‌کنند.

 

درمان و رفع خشکی پوست صورت و بدن

آیا شما در یک آب و هوای گرم و خشک و بیابانی زندگی می‌کنید؟ آیا معمولاً ماه‌های زمستانی را در خانه و اتاق‌های گرم‌شده، بدون استفاده از دستگاه مرطوب‌کننده هوا سپری می‌کنید؟ آیا در هنگام خروج از خانه، پوست خود را با لباس‌های مناسب می‌پوشانید و یا از کرم‌های ضدآفتاب استفاده می‌کنید؟ آخرین باری که از کرم مرطوب‌کننده استفاده کردید، چه زمانی بود؟. آیا اغلب حمام‌های شما طولانی مدت و داغ است طوری که ممکن است لایه‌ی سبیوم محافظ پوست را از بین ببرد؟ آیا در طول روز چندین بار حمام می‌کنید و یا پوست خود را با صابون‌های قوی می‌شویید؟ آیا شغل شما طوری است که مجبور می‌شوید به صورت مکرر دست‌های خود را بشویید؟ در صورتی که پاسخ شما به سؤال‌های فوق مثبت بود، سعی کنید سبک زندگی خود را تغییر دهید.

با هیدرودرم این لایه از پوست به صورت پوسته پوسته برداشته می‌شود و بدن به سرعت سلول‌های جدید و سالمی را جایگزین سلول‌های از بین رفته می‌کند؛ در نتیجه عیوب ظاهری پوست مانند چین و چروک، خطوط ریز و خشکی بهبود می‌یابند. اگر از یک بیماری پوستی جدی‌تری مانند درماتیت آتوپیک، ایکتیوز و یا پسوریازیس رنج می‌برید؛ ممکن است پزشک علاوه بر مراقبت‌های خانگی، استعمال کرم‌ها و پمادهای دارویی و یا سایر روش‌های درمانی را به شما توصیه کند. این کرم‌ها می‌توانند برای افرادی مفید باشند که دست‌هایشان اغلب با آب تماس دارد و یا افرادی که به درماتیت تماسی (نوعی التهاب پوست که در صورت تماس مستقیم با ماده محرک خارجی بروز می‌کند) مبتلا هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره درمان‌های خشکی پوست و سایر مشکلات مرتبط با آن می‌توانید با شماره‌های 02188334029 – 02188333259 جهت دریافت مشاوره یا رزرو نوبت تماس حاصل نمایید عوامل خطر خشکی پوست. علاوه بر این، گاهی اوقات خشکی پوست به عنوان عوارض جانبی مصرف برخی از داروها بروز می‌کند، به خصوص محصولاتی که برای درمان جوش و آکنه تجویز می‌شوند و باید روی پوست مالیده شوند. به غیر از استفاده مداوم از محصولاتی مانند صابون‌های ملایم و مرطوب‌کننده‌ها، اقدامات دیگری نیز وجود دارد که شما می‌توانید با انجام آنها از خشکی پوست خود جلوگیری کنید. مرطوب‌کننده‌ها در اشکال مختلفی یافت می‌شوند؛ ازجمله لوسیون، کرم، پماد، روغن‌های مخصوص حمام، ژل‌های مخصوص دوش گرفتن و هیدرودرم ابریژن (آب‌رسانی به پوست) بالینی.

 

درمان و رفع خشکی پوست و علت‌های آن

محلول‌های ما بطور قابل توجهی موجب بهبود ظاهر خطوط ریز و چین و چروک‌ها، منافذ متراکم و بزرگ (دانه‌های سرسیاه)، پوست چرب و مستعد آکنه، و تجمع بیش از حد رنگدانه‌ها (نواحی تیره‌ی پوست مانند لکه‌های پیری قهوه‌ای)، می‌شوند. در روش هیدرودرم سلول‌های مرده‌ی پوست و آلودگی‌ها با شست‌شوی پوست در محلول‌های مرطوب‌کننده‌ی پوست که برای نیازهای فردی شما از جمله آکنه و رنگدانه‌های پوست مناسب هستند و یا در محلول‌های هیدراتاسیون، از بین می‌روند. میکرودرم یک روش غیرشیمیایی و غیرتهاجمی است که در آن از یک اسپری میکروکریستال برای برداشتن لایه‌ی خارجی سلول‌های پوست خشک و مرده استفاده می‌شود و پوستی جوان‌تر و سالم‌تر حاصل می‌‌گردد.

با اینکه خشکی پوست می‌تواند بر روی هر نوع پوست و در هر سنی ایجاد شود، اما افراد مسن و اشخاصی که مرتب پوست خود را در معرض صابون‌ها یا مواد شوینده قرار می‌دهند بیشتر مستعد این وضعیت هستند. برای برخی دیگر نیز ممکن است برجستگی‌های کوچک و قرمز بر روی پوست ظاهر شود و این لکه‌های برآمده در صورت خاراندن ممکن است تحریک شده و باز گردند و حتی عفونی شوند. با اینکه شما از تجربه‌ی آرامش‌بخش آبگرم روش هیدرودرم ابریژن لذت خواهید برد، مطمئن باشید که با تلاش زیاد نتایج ماندگار و زیبایی برای شما فراهم می‌شود. میکرودرم همچنین موجب افزایش ساخت یک لایه‌ی زیرین جدید از سلول‌های پوست با میزان بالای کلاژن و الاستن می‌شود که ظاهر پوست شما را بهبود می‌بخشد.

این روش یک گام فراتر از میکرودرم ابریژن است و نه تنها با ملایمت عمل لایه‌برداری را انجام می‌دهد بلکه همزمان پوست را با مواد مغذی تغذیه می‌کند. علاوه بر این خشکی پوست ممکن است در صورت استفاده‌ی نادرست از مرطوب‌کننده‌ها یا انتخاب مرطوب‌کننده‌ی نامناسب ادامه داشته باشد یا بدتر شود. بیشترین نواحی از پوست که دچار این حالت می‌شوند شامل بازوها، دستان، پایین پا، شکم و نواحی دارای اصطکاک مانند پاشنه و کف پا می‌باشند. گاهی اوقات کاهش تعداد دفعات استحمام و پرهیز از صابون‌های قوی و کاهش استفاده از مواد شوینده نیز ممکن است به بهبود خشکی پوست کمک کند. درم ابریژن روش قوی‌تری است که برای درمان خطوط عمیق پوست، آسیب‌های شدید نور خورشید و جای زخم‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

منبع





:: بازدید از این مطلب : 192
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 8 بهمن 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: